Doelgroepen activeren met behulp van direct marketing

In 1872 kwam Montgomery Ward op het idee om zijn klanten een prijslijst van de meest benodigde producten voor boeren op het platteland toe te sturen. Dit vanwege afwezigheid van winkels in de buurt. Het is de eerste gedocumenteerde direct marketing actie ter wereld.

Direct marketing is vaak een ondergeschoven kindje tussen alle hedendaagse marketingvormen. Direct marketing blijft echter een ijzersterk middel om de doelgroep te bereiken, mits de actie vlijmscherp is en de doelgroep écht weet te raken. En wist je dat het inzetten van direct marketing juist kan leiden tot het hoogste responspercentage van al je campagnes?

Voorbeelden

Bij direct marketing draait het om direct contact tussen een bedrijf en de doelgroep. In de loop der jaren zijn er veel verschillende vormen van direct marketing bijgekomen, voornamelijk doordat technologische ontwikkelingen zich in rap tempo opvolgen. Voorbeelden van direct marketingacties zijn:

  • Direct mail via de post
  • Telemarketing
  • E-mail

Eén kenmerk hebben al deze verschillende vormen van direct marketing gemeen, namelijk; ze spreken de doelgroep direct aan en zetten aan tot actie. Voor een geslaagde direct marketingcampagne is het dus van groot belang om je doelgroep te kennen en te begrijpen wat hen beweegt.

Voordelen

Door het enorme aantal aan verschillende soorten reclames waar een persoon tegenwoordig per dag mee geconfronteerd wordt, sneeuw je als bedrijf al snel onder. Met het inzetten van een direct marketingcampagne die de doelgroep écht weet te raken krijg je echter de mogelijkheid om op te vallen en je doelgroep in beweging te brengen.

Een groot voordeel van het inzetten van direct marketing is daarnaast de meetbaarheid. Door de koppeling tussen het aanzetten tot actie en de respons van de doelgroep, is er een duidelijk responspercentage bekend. Hierdoor weet je achteraf precies wat de direct marketingcampagne heeft opgeleverd.

Opvallen tussen je concurrenten

Natuurlijk kennen wij de gemiddelde respons van direct marketing, maar Capital Advertising gaat niet voor gemiddelden. We weten wat de doelgroep beweegt. En we weten ook je doelgroep te bewegen. Zo slagen we er in opvallend effectieve direct marketing campagnes neer te zetten door deze bijvoorbeeld in te passen in een geïntegreerde campagne. Wil je graag opvallen tussen je concurrenten en je doelgroep écht aanspreken? Neem dan contact op met de specialisten van Capital Advertising.

Strategie bespreken?

Je bent welkom op Visma - Lease a Bike Service Course