Creatieve inzet nieuwe technologie

Digitaal Prins Carnaval met Pulskens NFT's

Miljoenen betalen voor een digitaal kunstwerk. Suggereerde je het 10 jaar geleden, dan kreeg je ongetwijfeld de lachers op je hand. Tijden zijn veranderd. In 2021 verkocht kunstenaar Beeple namelijk zijn digitale kunstwerk voor – schrik niet – 69 miljoen dollar. Als NFT. Andere NFT's gingen voor vergelijkbare bedragen over de virtuele toonbank. Tijd om meer te weten te komen over deze digitale eigendomsbewijzen én hoe je ze kunt inzetten voor je marketing.

Pulskens NFT's

NFT van jou, NFT van mij
Voordat je naar de digitale NFT-marktplaats rent, is het goed om te weten wat een NFT eigenlijk is. De term heb je ongetwijfeld weleens voorbij horen komen. Maar wat houden NFT's precies in? NFT staat voor Non-Fungible Token. Het is een digitaal eigendomsbewijs. Waar fysieke kunstwerken een papieren certificaat hebben, krijgen eigenaars van NFT's een digitale versie. Dit bewijs staat opgeslagen op de blockchain. Dat is een online database die informatie over de maker, verhandelde prijzen en eigenaar decentraal registreert en voor altijd opslaat.

Geen copycats
Wat is het grote voordeel van NFT's? In de digitale wereld is het steeds moeilijker om echt en nep van elkaar te onderscheiden. Dankzij NFT's kan dit wel. Kopieën zijn hierdoor makkelijker te herkennen. Nu speelt deze vraag nog niet op grote schaal, maar als ons leven steeds meer online plaatsvindt, is de kans groot dat dit wel gaat gebeuren. Vergelijk het met nepmerkkleding. Waar je vroeger nog wegkwam met een Gucci uit Turkije, is het verkopen hiervan inmiddels strafbaar.

Club van verveelde apen
Wat kun je dan met NFT's? Veel, heel veel. Een van de grootste NFT-projecten is de Bored Ape Yacht Club. Vier vrienden tekenden cartoons van verveelde apen, verkochten ze als NFT's en verbonden hier een community aan. Alleen eigenaren van de Bored Ape NFT's krijgen toegang tot deze community, en daarmee tot exclusieve feesten. Dankzij bekende eigenaren zoals voetballer Neymar en rapper Eminem gaan de NFT's over de toonbank voor honderdduizenden euro’s en zijn ze een 21e-eeuws statussymbool.

Voor de muziek uit
Andere voorbeelden komen uit de muziekindustrie. Zo verkocht singer-songwriter Lil Nas X, bekend van de hits Old Town Road en That’s What I Want, NFT's waarmee eigenaren een deel van de royalties van zijn nieuwste album ontvangen. Rockband Kings of Leon publiceerde een album met niet eerder uitgebrachte nummers als NFT. Daarnaast verkochten ze zes gouden tickets, die levenslang gratis toegang geven tot elk concert van de band. Een buitenkans.

NFT's voor fans
In een wereld die steeds digitaler wordt, groeit de vraag naar nieuwe manieren om deze virtuele realiteit vorm te geven. Dit biedt kansen voor bedrijven. Merken als Nike, Coca Cola en Gucci waagden de sprong al. Naast extra media-aandacht leverden hen dat een nieuwe schare – vooral jonge – fans op. Door exclusieve voordelen te geven aan eigenaren van NFT's, verbinden deze bedrijven huidige en nieuwe klanten aan hun merk.

De eerste Prins Worstenbrood
NFT's zijn ook op een ludieke manier in te zetten. Samen met worstenbroodbakkerij Pulskens bood Capital Advertising als een van de eerste Nederlandse bedrijven NFT's aan. Dat deden we in aanloop naar Carnaval. Door corona hadden weinig dorpen een Prins en Adjudant aangewezen. Pulskens bracht hier digitaal verandering in door NFT's te verloten die de eigenaar virtueel prins of adjudant maakte.

De collectibles die te winnen waren, verwijzen naar Pulskens en de lokale carnavalsverenigingen: Prins Worstenbrood d’n Irste, Prins der Pezerikken, Pinnekleuvers, Stopnaolden, etc. De NFT's werden in de week voor Carnaval verloot op social media. Winnaars kregen niet alleen een NFT, maar mochten ook gratis een zak worstenbroodjes ophalen in de winkel in Hilvarenbeek.

Voetbalplaatjes 2.0
Ook voor andere bedrijven zien we kansen om NFT's in te zetten. In de sportmarketing kunnen ze fungeren als voetbalplaatjes 2.0. Voor luxe merken zijn NFT's een kans om exclusieve voordelen te geven aan trouwe fans van het product. En zo zijn er nog veel meer ideeën te bedenken om de eerste stappen te zetten in deze digitale wereld van de toekomst.

Hulp nodig bij het bedenken, maken of verkopen van NFT's? Capital Advertising heeft de expertise in huis om er een succes van te maken.

Vooroplopen net als Pulskens?

Pak je voorsprong met
Capital Advertising

Ook in ons portfolio

Nog meer succesverhalen

Behind-the-scenes opnames met spelers PSV voor Anycoin Direct

Anycoin Direct

De interesse om in cryptovaluta te investeren is de afgelopen jaren enorm gegroeid. Maar hoe doe je dat als de enige crypto die jij kent, de cryptogram in de krant is? Op het platform van Anycoin Direct kun je handelen in crypto en vragen stellen aan experts.

Campagnebeeld Cagemax hond kijkend naar groot bot

Cagemax

Cagemax uit Zaltbommel is een toonaangevende speler in de markt van dierlijke eiwitten en vetten. Met een wereldwijd bereik en een indrukwekkend netwerk van leveranciers en afnemers op vrijwel elk continent, schittert Cagemax op de internationale markt.

Campagnebeeld Invicta met Kermit de Kikker

Invicta & Disney

Invicta heeft een samenwerking met Disney. Dit biedt onder andere de mogelijkheid om verschillende horlogelijnen met bekende Disney characters op de markt te brengen. Een van die lijnen is gebaseerd op The Muppets, met onder andere Miss Piggy.

Campagnebeeld S. Coifman

S. Coifman

In 1906 perfectioneerde Simon Coifman zijn eerste horloge-uurwerk in Chiasso, Zwitserland. Een jaar later begon hij tijdinstrumenten te vervaardigen voor metaalbewerkers, steenhouwers, kopersmeden en andere lokale ambachtslieden.