Digitaal Prins Carnaval met de NFTs van Pulskens

Miljoenen betalen voor een digitaal kunstwerk. Suggereerde je het 10 jaar geleden, dan kreeg je ongetwijfeld de lachers op je hand. In 2022 niet meer. Vorig jaar verkocht kunstenaar Beeple namelijk zijn digitale kunstwerk voor – schrik niet – 69 miljoen dollar. Als NFT. Andere NFTs gingen voor vergelijkbare bedragen over de virtuele toonbank. Tijd om meer te weten te komen over deze digitale eigendomsbewijzen én hoe je ze kunt inzetten voor je marketing.

NFT van jou, NFT van mij

Voordat je naar de digitale NFT-marktplaats rent, is het goed om te weten wat een NFT eigenlijk is. De term heb je ongetwijfeld weleens voorbij horen komen. Maar wat houden NFTs precies in? NFT staat voor Non-Fungible Token. Het is een digitaal eigendomsbewijs. Waar fysieke kunstwerken een papieren certificaat hebben, krijgen eigenaars van NFTs een digitale versie. Dit bewijs staat opgeslagen op de blockchain. Dat is een online database die informatie over de maker, verhandelde prijzen en eigenaar decentraal registreert en voor altijd opslaat.

Geen copycats

Wat is het grote voordeel van NFTs? In de digitale wereld is het steeds moeilijker om echt en nep van elkaar te onderscheiden. Dankzij NFTs kan dit wel. Kopieën zijn hierdoor makkelijker te herkennen. Nu speelt deze vraag nog niet op grote schaal, maar als ons leven steeds meer online plaatsvindt, is de kans groot dat dit wel gaat gebeuren. Vergelijk het met nepmerkkleding. Waar je vroeger nog wegkwam met een Gucci uit Turkije, is het verkopen hiervan inmiddels strafbaar.

Club van verveelde apen

Wat kun je dan met NFTs? Veel, heel veel. Eén van de grootste NFT-projecten is de Bored Ape Yacht Club. Vier vrienden tekenden cartoons van verveelde apen, verkochten ze als NFTs en verbonden hier een community aan. Alleen eigenaren van de Bored Ape NFTs krijgen toegang tot deze community, en daarmee tot exclusieve feesten. Dankzij bekende eigenaren zoals voetballer Neymar en rapper Eminem gaan de NFTs over de toonbank voor honderdduizenden euro’s en zijn ze een 21e-eeuws statussymbool.

Voor de muziek uit

Andere voorbeelden komen uit de muziekindustrie. Zo verkocht singer-songwriter Lil Nas X, bekend van de hits Old Town Road en That’s What I Want, NFTs waarmee eigenaren een deel van de royalties van zijn nieuwste album ontvangen. Rockband Kings of Leon publiceerde een album met niet eerder uitgebrachte nummers als NFT. Daarnaast verkochten ze 6 gouden tickets, die levenslang gratis toegang geven tot elk concert van de band. Een buitenkans.

NFTs voor fans

In een wereld die steeds digitaler wordt, groeit de vraag naar nieuwe manieren om deze virtuele realiteit vorm te geven. Dit biedt kansen voor bedrijven. Merken als Nike, Coca Cola en Gucci waagden de sprong al. Naast extra media-aandacht leverden hen dat een nieuwe schare – vooral jonge – fans op. Door exclusieve voordelen te geven aan eigenaren van NFTs, verbinden deze bedrijven huidige en nieuwe klanten aan hun merk.

De eerste Prins Worstenbrood

NFTs zijn ook op een ludieke manier in te zetten. Samen met worstenbroodbakkerij Pulskens biedt Capital Advertising als één van de eerste Nederlandse bedrijven NFTs aan. Dat doen we in aanloop naar Carnaval. Door corona hebben weinig dorpen een Prins en Adjudant aangewezen. Pulskens brengt hier digitaal verandering in door NFTs te verloten die de eigenaar virtueel prins of adjudant maakt.

De collectibles die te winnen zijn verwijzen naar Pulskens en de lokale carnavalsverenigingen: Prins Worstenbrood d’n Irste, Prins der Pezerikken, Pinnekleuvers, Stopnaolden, etc. De NFTs worden in de week voor Carnaval verloot op social media. Winnaars krijgen niet alleen een NFT, maar mogen ook gratis een zak worstenbroodjes ophalen in de winkel in Hilvarenbeek.

Voetbalplaatjes 2.0

Ook voor andere bedrijven zien we kansen om NFTs in te zetten. In de sportmarketing kunnen ze fungeren als voetbalplaatjes 2.0. Voor luxe merken zijn NFTs een kans om exclusieve voordelen te geven aan trouwe fans van het product. En zo zijn er nog veel meer ideeën te bedenken om de eerste stappen te zetten in deze digitale wereld van de toekomst.

Hulp nodig bij het bedenken, maken of verkopen van NFTs? Capital Advertising heeft de expertise in huis om er een succes van te maken.

Benieuwd naar onze aanpak?

Bij Capital Advertising zijn we altijd op zoek naar leuke nieuwe klanten. Mensen die doelen willen halen en onze inbreng waarderen. Bent u zo'n klant en bent u op zoek naar een goed bureau? Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvende kennismaking.


Den Bosch

‘s-Hertogenbosch
Het Zuiderkruis 23b
5215 MV ‘s-Hertogenbosch
073 613 30 30
info@capitaladvertising.nl

Amsterdam

Amsterdam
Barbara Strozzilaan 201
1083 HN Amsterdam
020 760 48 10
info@capitaladvertising.nl